Friday, August 26, 2011

Min absurda jakt på Frödings fönster

Det är inte ofta, men ibland inser man att det man tar sig för bokstavligen kunde tagits ur en sketch av Monty Python. De gjorde ju en gång ett avsnitt av sin flygande cirkus med titeln:

How to recognise different types of trees from quite a long way away.

(Det första trädet där passar ju också bra i Ulleråker: No 1. The Larch)

Läsaren Omar frågade nämligen nyligen om jag vet var exakt skalden Gustaf Fröding satt när han var inlagd på hospitalet 1898-1905.

I Johan Gullbergs bok "Fröding och kärleken" finns en bild av uppsalafotografen Lennart Engström, som visar Gustaf Frödings fönster vid Upsala hospital. Det man ser i bilden är ett fönster genom vilket skymtas fyra stycken träd. Dessutom syns en horisontlinje som antyder att bilden är tagen österut. Tyvärr finns ingen årtalsangivelse men med tanke på att Engström föddes 1953 gissar jag att bilden inte är mer än 30-40 år gammal.

Så jag bestämde mig för att leta efter dessa träd i parken nedanför hospitalet,

Längst till höger står en gran, till vänster om den två lövträd i fil.Om dessa är en björk och en kastanj kan man dra slutsatsen att Frödings rum fanns nära sydöstra hörnet av Vingmuttern, i nära anslutning till det som idag är friskolan Kajan.

Senare hittar jag facit i Uppsala universitetsbiblioteks online-utställning: "Gustaf Fröding; att en gång bli den rätte mannen för det rätta ordet". Där kan man finna att:
  • 1898 bodde Fröding i ett rum på andra våningen i södra flygeln, som på den tiden hyste manliga förstaklass-patienter.
  • Strax innan utskrivningen 1905 flyttades han till ett rum på tredje våningen.
  • Det är detta andra rum som idag anses som Frödings rum. Men där satt han alltså bara en kortare tid.
Lärdomar:
  • Frågan om var Fröding satt har inte ett enda slutgiltigt svar, utan två. (Och inget av dem innefattar Asylen, vilket jag inledningsvis hade gissat)
  • Om man medelst en bild försöker lista ut vilka träd som Fröding såg, finner man sig snart i en Monty Pythonesk absurditet.
  • Det smartaste är nog att vända sig till psykiatriska muséet och fråga dem om exakt vilka rum det gäller.

No comments:

Post a Comment