Wednesday, August 31, 2011

Bandvagn på besök?!

Gnugga ögonen, det fick jag göra rätt hårt härom kvällen, när en vit bandvagn med släp plötsligt rasslade förbi utanför fönstret i skymningen.

Fast vit, med ett extra släp, på asfalt.

Dagen efter såg jag den igen i Ultuna, och hann skymta loggan "Svenska kraftnät". En googling ger vid handen att det tycks vara en MOLOS-enhet, som används för att upprätta kommunikation i kristid. Kanske är den på övning, eller kanske har den att göra med nybyggen i Ultuna/Bäcklösa.

För bilder på en MOLOS-bandvagn, se här: [Skogsrally.se]

2 comments:

  1. Jag är den skyldige! :-)
    Vagnen ägs av Svenska Kraftnät och är en resurs för att trygga säkerhetssambandet, när linjearbetarna skall ut och laga kraftledningar vid större strömavbrott. Vagnarna som är totalt 8 till antalet är utplacerade runt om i Sverige och bemannas av FRO.
    Vagnen deltog i FFK´s årliga samverkansövning som i år gick av stapeln på Ärna flygfält.
    Orsaken till att den passerade Ulleråker är att jag svängde förbi hemma, på väg till lastningsplatsen vid mitt arbete.
    FRO: Frivilliga Radio Organisationen
    FFK: Frivilliga Flyg Kåren

    ReplyDelete