Friday, December 23, 2011

Anmälan: Plats för brutna själar

Årets julklapp till mig själv: Min! Min! Min!
Idag passade jag på att köpa ett ex av Leif Åbergs nya bok Plats för brutna själar: Ulleråkers sjukhus under tvåhundra år.

Ett par omedelbara intryck:

Den tycks främst handla om människor och ohälsa, snarare än arkitektur och behandling, jämfört med "Historia om och kring Ulleråkers sjukhus: en bildkavalkad".

Plats ges till tidigare patienters konst. Exempelvis pryds omslaget av en bild signerad Augusta Strömberg.

Man kan läsa lite om hur Lindparken kom till, och om den moderna bebyggelse som kom till på 1990- och 00-talen.

Inbunden, ca 170s, 180kr. Säljes på Medicinhistoriska museet men ska också finnas i några ex på Drottninggatans bokhandel och Studentbokhandeln. (Fotnot: Detta var en uppgift jag fick från Medicinhistoriska museet, men som Drottninggatans bokhandel inte kunnat bekräfta ännu.)

No comments:

Post a Comment