Thursday, April 7, 2011

Vem är vem i Ulleråker - Trailer

När jag spånat på innehåll till den här bloggen har det känts rätt självklart att kika lite närmare på de människor som namngett Ulleråkers gator. När jag först kollade upp vilka de var blev jag lika nöjd att se att Kjellberg var rekorderlig, som jag blev besviken att ingen av de andra var en patient med spektakulära symptom.

Säga vad man vill om friska människor, men nog hade det varit något om Lagerwall var känd för att ha rymt flest gånger från Asylens hem för lätt oroliga kvinnor, eller om Jacobowsky behandlats för en villfarelse om att han var en apelsin, 

Professor i psykiatri?
(Bild: Wikimedia)

Nåväl. Närmast pliktskyldigt kommer jag att försöka hålla mig vederhäftig vis-a-vis dessa giganter och föregångare inom psykiatri och omsorg.

Däremot har jag också insett att det funnits en hel del märkliga livsöden bland patienterna så några av dem lär också behandlas här.

1 comment:

  1. Läste att Hundraåringen Allan Karlsson spenderat tid på området för 'behandling' :)

    ReplyDelete