Sunday, May 15, 2011

Friskvårdshelg 1: Skandisloppet

Idag gick Skandisloppet av stapeln. Det är verkligen maffigt att se denna karavan av poliser, funktionärer och enorma mängder cyklar som bränner igenom området gång på gång på gång på gång på gång på gång ...

De första gångerna blir det rätt mycket uppståndelse men för mig är innebär de sista varven mest att jag någon gång tittar upp och ut och ser - hoppsan, håller de där på fortfarande.

När jag först kollade Skandisloppets karta för några år sedan, för att se hur de cyklar, lade jag märke till en udda sträckning vid Polacksbacken. På en väg som inte finns ska de cykla över lekparken på Polacksbackens förskola, genom staketet och över förskolans paviljong. Samt genom ett kontorshus.

Så idag lade jag märke till flera udda detaljer på kartan och kunde därför någorlunda datera den busskarta de använt som förebild.

I just Ulleråker finns utmärkt:
* Vårdskola - dvs den lokal som Lundellska skolan nu använder
* Ulleråkers sjukhus - den lokal som idag är Beroendekliniken vid gamla hospitalet
* Kronparkens sjukhus - bostadsområdet öster om Kronparksgården
* Statens rättspsykiatriska klinik - den byggnad vid infarten Ulleråker Södra som senare bl a blev häktesannex och Sirius.

Utanför Ulleråker ser jag:
* Det som idag heter Rosendalsgymnasiet namngivet som Läkemedelsverket.
* Ridskolan i Rosendal
* Kemikum, Fysikum och Teknikum finns utmärkta vid Engelska parken, men har inte hetat så sedan före 1998.


Edit: Ångströmslaboratoriet tycks inte ens varit påtänkt när kartan ritades.


PS. Jag såg 193:an hålla i en bil för att få fart jag. Som min granne sade: Undrar hur länge man får göra det i ett cykellopp utan att det räknas som fusk.

No comments:

Post a Comment