Thursday, September 1, 2011

Psykiatrihistoriska museets bokhandel

Idag har jag äntligen besökt Psykiatrihistoriska museet, tillsammans med hela famlijen. Rekommenderas varmt till alla intresserade och närboende, även om fyraåringen förhöll sig tämligen avvaktande till hela grejen.

Som väntat fanns där tusen intryck. Jag tänker iallafall gå tillbaka på söndag för att komplettera mitt hembibliotek (så jag äntligen kan lämna tillbaka några av de böcker jag lånat på mig):
  • Österberg, Eric (red) (1999). Historia om och kring Ulleråkers sjukhus - en bildkavalkad. Uppsala Psykiatrihistoriska museet. 110 kr.
  • Lundin, Tom (1999). Guds åker vid Ulleråker : begravningsplatsen vid Upsala hospital och Asyl. Uppsala. Psykiatrihistoriska museet. 110kr.  
  • Gumaelius, Lena (red) (1992). Personalen berättar om liv och arbete på Ulleråker. Uppsala. Psykiatrihistoriska museet. 20kr.
Samt några till mindre skrifter, kanske även något vykort.

Dessutom bekräftades där, att någon håller på att skriva en ny bok om Ulleråkers sjukhus och dess historia. Mer detaljer lär följa.

No comments:

Post a Comment