Wednesday, April 6, 2011

Världens kanske konstigaste lastkaj

Idag är det svårt att tänka sig att det skulle finnas behov att lossa fyra lastbilar på en gång till sjukhusområdet - själv har jag inte sett någon trafik här på de snart fyra år jag bott i område. Kanske antyder dimensionerna på denna fyraportars lastterminal vilken genomströmning som en gång här fanns.

Norrifrån, med två stora lastportar

Söderifrån, två lastkajar och en entrédörr.

Vid Ulleråkersvägen finns ett tegelhus om två fönsterlösa våningar, ca 20 meter långt. I norra änden av huset finns två lastportar i källarplan, i södra änden finns två lastkajar i markplan. I väster mot vägen ingenting, men i öster direkt tillgång till sjukhusets kulvert.

2 comments:

  1. Nyss hemkommen från promenad i kvarteret, och till min förvåning stod det en lastbil på kajen och porten var öppen! Den stängdes dock kvickt och iväg körde bilen, en stor sak märkt 'Berendsen'.
    Det var ordentligt tänt där inne, det hann jag se innan den norra porten, längst från vägen stängdes.

    ReplyDelete
  2. Aha. Berendsen st[r väl för landstingets textilier, så de kanske använder den här skumma kajen för det. Jag undrar om de tidigare använt porten vid Uppsala folkhögskola, och jag undrar om den vägen nu blockerats då de rev en del av kulverten. Många frågor :-)

    Tidigare vintrar har man ju kunnat se att det inte funnits några spår fram till lastkajarna. Får se hur det blir i vinter.

    Men det här var vid halv åtta-tiden någonting?

    ReplyDelete