Sunday, March 18, 2012

Ulleråker bebistätaste stadsdelen

Via stadsdelsbloggen Mitt i Fålhagen upptäcker jag att Uppsalatidningen förra veckan (s. 20) rapporterade att Ulleråker har flest 0-åringar per hundra invånare av alla Uppsalas stadsdelar.
Topp 5:
2,3 Ulleråker
2,2 Kungsängen
1,8 Fålhagen
1,8 Rickomberga
1,8 Librobäck 
antal 0-åringar per 100 invånare 2010-12-31 
Min första reaktion ligger väl i att så att säga slå mig för bröstet och tänka att i Ulleråker finns det många relativt nybyggda relativt stora lägenheter, vilket tycks vara ett mönster i de flesta av topp 5. Det är lätt att rationalisera.

Sedan tänker jag att det kan vara värt att undersöka om siffrorna håller. Hur många bebisar talar vi egentligen om här. ´

Data för Ulleråker, från Uppsala kommuns Områdesfakta (samt Arkiv områdes- och tätortsfakta)
2007 2008 2009 2010
0-år 28 34 36 37
total 1545 1597 1632 1629
0-år/100  1,8 2,1 2,2 2,3
Som synes motsvarar varje bebis i Ulleråker ungefär 0,7 procentenheter - alltså: Skillnaden mellan första- och tredjeplatsen på listan för Ulleråkersdel rör sig om ungefär sju barn. Siffran för Ulleråker 2007 motsvarar dagens tredjeplats, men sedan har trenden varit stigande, om än bara med en resp två bebisar per år.

Jag tror uppmaningen för den som läser artikeln i UNT är att ta siffrorna med en nypa salt, med tanke på att storleksskillnaden mellan stadsdelar gör att en enda Ulleråkersbebis gör lika stort avtryck i denna statistik som sju Gottsunda- eller Sala Backe-bebisar.

No comments:

Post a Comment