Wednesday, July 13, 2011

Det geodetiska stomnätet. En möjlig kur för paranoia.

Om du händelsevis känt dig iakttagen när du rört dig på Ulleråker (Vem har inte det?), för du sett den mycket märkliga kameraliknande apparaten på hörnet av byggnaden Gustaf Kjellbergs väg 28.
"T" som i "They are watching"?
Snarare "T" som i "The matrix".

Om du lagt märke till en massa orange stickers med måltavlor eller skumma reflexer märkta "T" spridda över området.


Prylen till höger är en reflex eller prisma,
den till vänster rimligtvis en lampa.
(Gustaf Kjellbergs väg 13)


Om du känner till det exakta avståndet mellan det gamla hemmet för nervösa kvinnor och Lundellska skolan.

Bara lugn. Då är du inte paranoid. Du har stött på Stomnätet.

Dessa stickers anger fasta punkter i det s k geodetiska stomnätet. Genom att man vet precis var dessa stickers befinner sig kan man med hjälp av s k totalstationer avgöra sin exakta position (inklusive höjd - och gravitation). Detta visar sig vara mycket användbart i samband med planarbete, lantmäteri, byggnadsarbeten osv.


Totalstation i arbete. Borde vara en allom bekant syn.
(Bild från Wikipedia)

Hela stomnätet för Uppsala finns dokumenterat i en karta hos kommunen. Zooma in på ditt område om du vill arrangera en geodesiorientering.

Läs mer om geodetisk mätning på Wikipedia.

Lantmäteriet erbjuder information om geodesi.

Den som liksom jag besitter visst okynne inser snabbt att det skulle leda till allsköns oreda om man skulle flytta dessa stickers. Varning, lagstiftarna har hunnit före när de instiftade brottsrubriceringen Förfalskning av fast märke.

Just den där skumma kameraliknande manicken på GKV 28, har jag dock inte lyckats identifiera, annat än att den helt klart har någon geodetisk funktion då den har samma markering som de geodesireflexer den (åtminstone tills nyligen) pekade på. Min huvudhypotes just nu är väl att verktygen råkade se ut så här på nittiotalet. Kanske sitter de här för att huset på GKV 28 mätts in, eller för att mäta sättningar i marken. Jag tar tacksamt emot ytterligare tips.

Jag kan också erkänna att just de här mystiska apparaterna var en av de grejer som fick mig att vilja börja anteckna och publicera mina fynd på området. Eller som jag skrev på Facebook den 5 april, samma dag som min första postning på Ullerkråkor: Säkra för det osäkra. Sätter på mig foliehatten och startar en blogg.

No comments:

Post a Comment