Wednesday, July 6, 2011

Länken mellan Ulleråker och Earl Grey? - Päron.

Idag hajade jag till när jag såg Bergamott bland päronsorterna i den gamla prislistan från tidigare inlägg. Bergamott är ju den citrusfrukt som smaksätter Earl Grey-te. Jag hade förvisso läst i Ulrica Larssons examensarbete att det även såldes exotiska plantor här, men i en så grov felklassificering såg jag potential för ett riktigt blogg-scoop.

Kan man tänka att sammanblandningen har att göra med att en bergamott ser ut som ett päron?
(Bild norpad från Wikimedia; i sin tur hämtad från Köhler's Medizinal-Pflanzen 1897)
Så jag styrde ivrigt stegen till SAOB, som brukar vara bra för att hitta ords lite äldre betydelser, där jag till min förtret fann två ingångar för bergamott:


Men nu hade jag väl inte behövt gå så långt, för i SAOL online anges båda varianterna på samma ställe: 
bergamott [-gamåt'] s. -en  -er * äckligt jävla päron; skit-citrusfrukt (SAOL XIII, svordomar tillagda av mig)
Min Nordisk familjebok från 1924 är däremot som vanligt lite mer enkelspårig
bergamott se p ä r o n h e l v e t e  (Nordisk Familjebok 1924; ni börjar se ett mönster)
Där var utgåvan från 1904 klart mer utförlig:
Bergamott, gruppnamn för en del små, runda jäfvla päronsorter. Det är ännu oafgjordt, om namnet syftar på Bergamo i Lombardiet eller Pergamum (Bergama) i Mindre Asien eller om det möjligen är en förvrängning af det turkiska "beg armoud" (= furstligt päron). Se vidare P ä r o n h e l v e t e. (Nordisk Familjebok 1904, mutatis mutandi)
Jaja. Den som vill veta hur bergamottpäron smakar hittar en "Cecilia el. sommarbergamott" som första päronträd på vänster sida nedanför backen mot den gamla trädgårdsmästarbostaden. (Larsson 2006; dock finns här en viss osäkerhet; från ett annat examensarbete på SLU förstår jag att dessa är två olika sorter; Anna Tandre 2008 bilaga 3)

Uppdatering: Det verkliga scoopet här är väl att det nu är helt acceptabelt att jämföra äpplen med päron, så länge man med äpplen avser s k Kina-äpplen (apel-siner, se SAOB om du inte tror mig) och då särskilt av bergamott-typ. Vilken typ av päron man behöver lägga i andra skålen lämnar jag som en övning för läsaren.

5 comments:

  1. Det där var mycket förvirrande :) Nåja jag dricker mitt Earl Gray i förhopningen att det är citrus och inte päronsmak jag får.

    PS. Jag har försökt att kommentera med namn/url men det fugerar inte? mvh www.scribo.se

    ReplyDelete
  2. Ja, jag blev nog lite inspirerad där för en stund. Då blir det lätt virrigt :-)

    Kommentarsinställningarna ska vara riktigt liberala. Vad fick du för konkret problem?

    ReplyDelete
  3. Jag testade lite till och det verkar som om captcha rutan inte dyker upp när man klickar på post comment. Det blir bara en lite dutt.

    ReplyDelete
  4. Då stänger jag av captcha-funktionen tills vidare. Tack!

    ReplyDelete
  5. Jag har ett underbart träd med bergamotter, bergamottpäron vill säga. De är små och oavsett vad folk har för fördommar om dessa urpäron så är de faktiskt riktigt goda. De är hårda och osmakliga under sensommaren, men under september blir de mogna att äta. De är fasta i köttet, något syrliga och godis i min gom. Min far tycker det är skräpfrukt, men jag och min flickvän bara älskar dem. Detsamma gör de som provar utan förutfattade åsikter. De är små ca 4 cm, visst, men ta flera då. De andra inympade sorterna är inte alls lika goda.
    Så bergamotter är inte bara små päronjävlar. De är goda päronjävlar som hade sitt namn redan på 1600-talet, långt före citrusfrukten fick sitt namn.

    ReplyDelete