Thursday, July 14, 2011

Kan man namnge den skönhet som Ulleråker bjuder? Sociotopkartan vet.

Jag har blivit sittande med "Uppsalabornas sociotopkarta", ett förarbete till Översiktsplan 2010, där man har studerat vilka typer av värden som erbjuds av olika områden i Uppsala.

Detta på så pass detaljerad nivå att Ulleråker (s. 25-26) delats in i ett tjugotal områden varav vissa har ganska fantasifulla namn: Sjukhusbacken, Ullfältet, Ullkilen, Kronparksslutet, Drottningängen, Lundellska backen, Lundellska skogen osv

En indikation på att några av dessa namn är påhittade är att de ger 0 exakta träffar på Google.
Kartbild ur Uppsalabornas sociotopkarta,(c) Uppsala kommun 2010


Den typ av information man kan läsa ut i detta dokument är att inom hundra meter från mitt hem mellan Sjukhusbacken och Kronåsen kan jag finna följande värden:

Ro - Ro. Plats som används för ro, lugn och avkoppling, som är mer än 100 m från huvudväg/gata
Gr - Grönska. Plats med träd, buskar och gräs vilka bildar ett grönskande rum
SI - Sällskapslek. Plats som används för brännboll, frisbee, och andra lekar, en större öppen gräsyta
Pi - Picknick. Plats som används för picknick, grillning och solbad.
Ku -Kulturhistoria. Plats med synligt kulturhistoriskt värde
Hä - Hänga. Plats som används framförallt av ungdomar att träffas på.
Na - Naturupplevelse. Plats som upplevs ha en mångfald av växt och djurarter, som används för naturpedagogik
Sk - Skogskänsla. Plats med stor sammanhållande skog som är större än 10 ha.
Pr - Promenad. Plats större än 5 ha som används för promenader, joggning, cykling och annan motion
Va - Vattenkontakt. Plats där man kan uppleva vatten i åar, sjöar eller dammar.
Ut - Utblick. Plats som används som utsiktsplats för att uppleva öppna landskap

Hela nyckeln finns på s. 12 i dokumentet. Den kan man ju då också använda för att se vilka kvalitéer som INTE erbjuds inom min godtyckligt valda radie av 100 meter hemifrån:

Pl - Lekplatslek
Bo - Bollsport
Vi - Vintersport
Ba - Bad
Fo - Folkliv
Ev - Evenemang
Dj - Djurhållning
För mig kommer kanske detta att innebära ett sätt att kvalificera vad en bostad i Ulleråker egentligen erbjuder. Och nästa gång jag överväger att flytta lär jag kolla upp den nya adressen i den här kartan.

... Även om terminologin tidvis gav vissa gymnasiekemivibbar.

Nå, hur står sig ditt område? Spela sociotopbingo med mig!

No comments:

Post a Comment