Sunday, May 8, 2011

Brännvinsdammen!

I mångt och mycket börjar Ulleråkers historia som hospital med ett kronobränneri i Sandviken, alldeles söder om det som idag är Kungsängsbron. Detta brännvinshus blev så småningom hospital.

Nu lägenhetshus
Nedanför bränneriet fanns en damm med en vattenkvarn. Grannen Anders tipsade mig om att man fortfarande kan se utloppet från kvarnen till Fyrisån, om man letar bland stenarna kring åkanten. Mycket riktigt hittade jag ikväll något som kan ha varit utloppet, rakt öster om äppellunden (några steg norr om gångvägen från den gamla trädgårdsmästarbostaden).

Utlopp - eller avlopp? Placeringen verkar iallafall korrekt för dammen.
 Som synes är det hela ganska igenvuxet, men jag arkiverar denna under sådant som ska fotograferas när jag har med mig bättre ljus.

Uppdatering:  En kanske bättre beskrivning av det man ser på bilden är "gammal vägtrumma" för 1911 byggdes här en bro över en bred bäck, men när gångvägen först anlades längst ån måste man ha bytt ut bron mot denna vägtrumma.

No comments:

Post a Comment