Wednesday, May 4, 2011

A tale of two jordkällare

Här hade jag tänkt skriva en liten minifeature om radhusbygget i slutet av Gustaf Kjellbergs väg, som framskrider i godan ro med inflyttning till sommaren. Jag hade samlat en bild på hur potatiskällaren revs, och en som visade bygget. Dessutom trodde jag mig ha hittat ett antal bilder via Flashback på hur det såg ut inuti potatiskällaren innan den revs.

I say potato you say pot-ah-to

Den här potatiskällaren användes alltså för att lagra potatis för ett helt år för hela sjukhuset på den tiden man bedrev självhushållning på fälten nere vid Fyrisån. Samtidigt var hela bygget fantasieggande med sin närhet till Polacksbacken och det faktum att det såg ut som en rejäl bunker. Samt de spår av halvexotisk aktivitet som man kunde hitta inne i lokalen.

Både sceneri och dramaturgi var alltså rätt givna.

Scene of the crime


Tyvärr såddes en del tvivel när jag började titta närmare på de interiörbilder jag hittat, framför allt för att entrén inte kändes riktigt riktigt rätt. Efter att ha fått lägga vantarna på en redig historisk karta har jag nu avgjort att bilderna från Flashback föreställer en annan rotfruktskällare, som ligger rakt öster om Beroendekliniken, i anslutning till den lilla gula trädgårdsmästarebostaden vid äppellunden.



Blått: Rotfruktskällaren no. 47
Grönt: Nybygge av radhus
Länk: Bilder av rotfruktskällaren no. 47

No comments:

Post a Comment