Saturday, August 27, 2011

Varning för bin - en apiaristisk paradox

Alla vänner av närodlat: På Ica Torgkassen och Coop (oklart vilken butik) kan man köpa bihonung från Ulleråker.

En Jens Lind har ställt upp några bikupor under en kastanj i närheten av Äppellunden eller gamla vindbrofästet, nedanför Lundellska skolan.

Är detta för nära?
Nyfiken? Det blev jag också, särskilt när jag såg att det fanns en skylt alldeles intill dem. Ända in under trädet måste man gå för att läsa den. Och vad står det där? Naturligtvis: "Titta gärna på bina men gå ej för nära".

Apiarist, det ordet lärde jag mig nyligen i ett korsord. Ledtråden löd: "Masked individual". Nöjd jag blev när jag tog den! Det vackra ordet betyder alltså biodlare, men finns tyvärr inte etablerat i svenskan.

No comments:

Post a Comment