Thursday, October 6, 2011

En spårvägsodyssé längs Mälarlinjen

Det hela började i förrgår på Gottsundabiblioteket, där Sunnersta egnahemsförening fram till 19 oktober har en utställning "Från bondby till stadsdel i Uppsala med attraktivt läge vid mälaren".

Jag fastnar för en plansch av konstnären och reklammannen Göran Josefson (1923-2000) från 1969 som visar en spårvagn på Mälarlinjen. De flesta detaljer verkar rätt; vit vagn med bruna detaljer. Två öppna sommarsläp. Men jag minns att jag läst på Wikipedia att ledningsstolparna skulle vara på varannan sida av spåret.

Alla stolpar på samma sida
Nyfikenheten är väckt. I min jakt på mer information om denna härliga bild stöter jag (via SPF Sunnersta) på framför allt två inspirerande samlingar:


Där lär jag mig:

  • Att dagens cykelväg från Ulleråker Norra till Fenix, och från Sirius till SVA, följer den gamla banvallen.
  • Att hållplatserna Ulleråker Norra och Ulleråker Södra fanns där denna cykelväg korsar Emmy Rappes väg respektive Ulleråkersvägen.
  • Att där spårvägen svängde, som på denna bild, där stod stolparna på samma sida.

Så sammanfattningsvis tycks Göran Josefsons bild vara helt korrekt, och jag fick chansen att lära mig lite mer om Mälarlinjen, som jag varit nyfiken på.

8 comments:

  1. Tyvärr har Fredric ett litet fel som jag kommenterat tidigare på min egen blogg. Spårvägen gick aldrig längs Ulls väg utan fortsatte i samma sträckning som Gälbovägen söderut. Här ligger det numera byggnader. Strax innan Utunaallen vek den sedan av i samma sträckning som Vallvägen har efter vändhållplatsen, där sedan cykelvägen fortsätter söderut.

    Till höger om det han markerat som Ultuna Södra i Google Maps så finns en trädplantering som är lite kilformad. Till höger och precis i kanten av denna kan man nästan se i gräset vart spåret gått.

    Lite kinkig är jag men rätt skall vara rätt :-)

    ReplyDelete
  2. Hej Eric och Scribo, Fredrick B här! Bra synpunkter, jag är benägen att hålla med, och ska justera linjedragningen på Google maps. Jag misstänkte själv att det var nåt konstigt med placeringen av Hpl Ultuna södra, på gmala fotot ser man ju stenladugården som numera är kårhuset tydligt, men när man står på Ulls väg 8där jag först förmodade att hpl låg) så ligger den skymd bakom en backe. Det tydet på att både linjen och Hpl Ultuna S bör ligga sisådär 20 m öster om Ulls väg.

    ReplyDelete
  3. Ett annat mysterium med hela linjen är ju det som syns på detta flygfoto:
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=384140928343&set=a.384120243343.162577.643908343&type=3&l=4127e41b58&theater

    Enligt alla källor svängde spårlinjen av från Granebergslinjen ner mot änd-hpl Lyssnaängen. men på fotot ser man tydligt en förgrening där en del av linjen fortsätter ner mot Skarholmen!

    ReplyDelete
  4. Sådär, nu är google maps ändrat, kontrollera gärna om den nya sträckningen stämmer bättre.!

    ReplyDelete
  5. Jag missade att diskussionen har fortsatt här. Det stämmer att spåret gick ut till Skarholmen en tid. Brofästet för denna sträckning finns ju kvar bredvid sjösättningsrampen och Skarholmens båtklubb (lilla tvåvåningshuset med de stora glasrutorna).

    Det var ju ganska länge sedan denna bro revs för att ersättas med båtbryggor. Jag har ett svagt minne att det låg räls i denna träbro.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rälsen var bara förstärkning av bron som var en gång- och cykelbro. Det har aldrig funnits någon spårv'äg till Skarholmen. Avgreningen är till spårvägens servicehall som fortfarande kan sönjas i gräset nära ändhållplatsen, arbetsgropen fylldes bara igen nödtorftigt. Stålkonstruktionen med port till gropen finns kvar i gräset 2014, se artikel på UNTs web.och spårvägsboken om spårvägen i Uppsala från 2006.

      Delete
  6. Jag kom på en annan sak. Spårvägen följde aldrig sjukhusvägen utan gick rakt igenom sjukhusområdet från stadsträdgården upp till kåbo. Här är en bra bild från 1950 som visar det. http://www.uppsala.se/pages/26941/C2-363-50.jpg
    Sjukhusvägen är bara en enkel grusväg på denna bild.

    ReplyDelete