Friday, October 28, 2011

Fritt fram kopiera filmer och skivor från biblioteken!

En extremt dåligt publicerad konsekvens av Upphovsrättslagen, är att det står var och en fritt att kopiera lånade filmer och musik för privat bruk. Detta kan hålla ner DVD-budgeten en hel del. Vi brukar låna en hel del filmer på bibblan, men nu kan vi alltså behålla dem efter att vi lämnat tillbaka dem. Dessutom gäller det filmer man lånar från grannen. Källa: Regeringskansliet

Detsamma gäller också ljudböcker, DOCK ej böcker i tryckt form, som bara får kopieras i mindre delar.


Historien har sin upprinnelse på Ulleråkersbiblioteket förra hösten. En anställd hade fått nys om att jag kan det här med data, så hon berättade:
En patient har lånat en ljudbok på CD, men hon kan inte lyssna på den för hon får muskelryckningar och då hoppar skivan. Nu har hon köpt en iPod, men vet inte om hon kan kopiera över skivan dit. 
Då jag är mycket intresserad av upphovsrätt bestämmer jag mig för att kolla upp hur det ligger till. Då jag inte blir tillfreds med de svar jag först finner, vänder jag mig till den gamla tjänsten Fråga bibliotekarien, som hänvisar till boken Biblioteken och juridiken av Susanna Broms, som är den enda boken på området som skrivits sedan Upphovsrättslagen (URL) skrevs om 2005. Och där står mycket tydligt att ljudböcker som lånats på biblioteket får kopieras för privat bruk. (Men att bibliotekarien inte får utföra kopieringen)

Ett år senare känner jag mig osäker på om samma svar gäller även för filmer och andra konstnärliga verk. Den nya tjänsten Bibblan svarar tipsar mig om ett dokument från Regeringskansliet som sammanfattar Upphovsrättslagen, där det bland annat står:
Du får lov att – göra en eller några få kopior av ett verk, till exempel bränna ett extra exemplar av en cd-skiva som du köpt eller lånat, eller kopiera från tidningar (både papperstidningar och sådana som har lagts ut på nätet) till dig själv, din familj eller dina vänner. (Källa: Regeringskansliet 2005: Upphovsrätten vid nedladdning och annan kopiering av musik, film och bilder, m.m)
Och upphovsrättsinnehavarna får sin ersättning ändå, via kassettersättningen.

Märk väl att privat bruk är en term som innebär ungefär att man bara får kopiera i ett fåtal exemplar, inte sälja, och bara dela med sig till sina nära.

Själv använder jag gärna Videolan VLC för att rippa DVD, särskilt bra då den kan spela filmer från alla regioner, men i denna skola från PC för alla finns tips på andra program som kan göra samma sak. Där diskuteras också lite kring den gråzon som kan uppstå kring eventuella kopieringsskydd.

No comments:

Post a Comment