Sunday, April 22, 2012

Världens sämsta museum?!

Riksantikvarieämbetet har en mycket intressant tjänst, Fornsök, där man enkelt kan söka bland inventerade fornlämningar i Sverige. Bland de mest intressanta inventerade fornlämningarna i Ulleråker kan nämnas en förmodad gravhög vid Ulleråkersvägen nedanför Vingmuttern, eller ett antal stensättningar längs Ultunavandringen vid Henry Säldes väg. Här väljer jag att koncentrera mig på den "fornlämningsliknande bildning" som ligger närmast där jag bor.

Om jag förstår beskrivningen av Uppsala 350:1 korrekt, är det en troligen naturlig bildning som eventuellt vid något tillfälle utnyttjats som något slags husgrund. En John Ljungkvist hos Societas Archaeologica Upsaliensis (SAU) har utrett den noggrannare och funnit att den åtminstone delvis är konstruerad för mänsklig hand.

Då kan man tycka att Ulleråkers turistbyrå borde samarbeta med Riksantikvarieämbetet och skapa en riktig fornupplevelse på platsen. Vackert belägen på Uppsalaåsen finns här möjlighet till rika upplevelser i historisk miljö. Ulleråkers turistindustri skulle kunna blomstra.

Men vad finner man! Se, deltag och våndas med mig:


  • Receptionsdisken lyser med sin frånvaro! Tyska, franska och kanske framför allt japanska turister väntar sig att det är här som de guidade turerna startar. 


Dålig mottagning!


  • Total brist på informationsskyltar! Istället möts man av spensliga barrträd!


Föga mäktiga furor

  • Fullständig avsaknad av tak!
  • Inte minsta tillstymmelse till atmosfäranläggning!
  • Belysning: mörker!
  • Svält - inte ens en liten kaffeautomat!

Museets café: dött stora svältdöden!
Man måste faktiskt själv (kan ni tänka er!) leta efter den rektangel hela spektaklet rör sig om:

Ser du?
Iritade konturer visar var lämningen finns.
Extremt regelbunden för att vara en naturlig lämning uppepå en rullstensås, må jag säga.
Sammanfattningsvis: Som friluftsmuseum betraktat är detta bland det sämsta jag sett! De enda försonande dragen är väl närheten hem, och att det uppenbarligen tycks finnas lite fornminnessubstans där under gräset.

Ulleråkers turistbyrå har inte gått att nå för kommentarer. Bara en sån sak!

No comments:

Post a Comment