Saturday, September 3, 2011

Sundgren och Lundborg och Asylen

Som av en händelse slås jag av att jag läst att Gunnar Sundgren och Herman Lundborg, huvudpersonerna i två av mina senaste inlägg [1, 2], arbetade ihop på 1920-talet, och att det kanske kunde ge någon ledtråd till när Sundgren fotograferade på Ulleråkersområdet där Lundborg tidigare arbetat. Därmed kunde man kanske finna en närmare datering av den här bilden.

1927 fick Gunnar Sundgren anställning på Rasbiologiska institutet under Herman Lundborg. Jag läser i boken "Uppsala på hovfotografens tid - en bok om Gunnar Sundgren och hans bilder av Uppsala, staden och människorna" av Lars Lambert (2009, Kornhuset) men hittar inga direkta referenser till hospitalet, Ulleråker eller Asylen.

Däremot hittar jag följande citat av fotografen Sundgren om rasbiologen Lundborg:
Om sin förutvarande chef skrev Sundgren senare: "Han var djupt begeistrad i den nordiska rasen. Ljuva långbenta blondiner mättes och fotograferades i tusental och likaså svenska karlar, med smala huvuden som också var deciderat långskalliga, gärna 180-190 i strumplästen. Med förtjusning reste han till Tyskland och föreläste om dom och visade upp dom i skioptikon ... Det undras mej om inte Herman Lundborg i sin fanatism påverkade den tyska mentaliteten och bidrog till nazismen."

No comments:

Post a Comment