Friday, July 15, 2011

50 år, 2 stängsel, 2 portvaktstugor, 2 infarter?

Innan jag snöar in på ett par tre gamla staketdragningar vill jag länka till Scribos inlägg om det gamla Ulleråkersstaketet. Jag tycker det verkar som att de delar som finns kvar idag byggdes 1900, då Asylen byggdes.

Grejen var den att jag berättade för grabbarna på pizzerian att den från början stått vid bortre hörnet av höghuset. Sedan drabbades jag av tvivel för den kan ju ha flyttats en gång tidigare.

Ska de hålla på och flytta den här hela tiden kan de väl lika gärna sätta hjul på den.
Så idag hemföll jag åt ytterligare en titt på det här med staketen. Jag bläddrar i "Historia om och kring Ulleråkers sjukhus - en bildkavalkad" och tycker det är så märkligt att kiosken först stått som portvaktstuga vid "Södra porten vid infarten från Stockholmsvägen", sedan fungerat som livs (oklart om det varit en flytt däremellan) och sedan flyttats för att till slut inta det nuvarande läget. Då undrar jag:
  • dels om kiosken flyttats en eller två gånger, 
  • dels ifall det som i boken kallas "Södra porten" motsvarar den infart som idag kallas "Ulleråker Norra"
För att bättre förstå detta har jag skissat på en ny karta med staketsträckningen 1960 (orange) och dessutom sträckningen 1910 där den dragningen skiljer sig (lila). Dessutom finns kioskens placering 1960 (gul prick) och portvaktstugan från 1910 (grön prick).
Läxförhör: Vad är de blå prickarna?
Historiska staket över modern karta.
Karta © OpenStreetMap contributors, CC-BY-SA 

Jag vet inte vilket år det nyare staketet byggdes, men jag vet att  portvaktstugan från 1910 blev ombyggd till tvätteri 1948 så det verkar troligt att en annan portvaktstuga fanns då, och därför också rimligt att det var ungefär då som staketet flyttades. Men det kan ju också ha varit tidigare, knappast senare.

I "Historia om och kring Ulleråkers sjukhus - en bildkavalkad"  finns också en bild på kiosken vid "Södra porten vid infarten från Stockholmsvägen, 1930-talet" där man ser att kiosken sitter alldeles intill staketet. Och så vet jag att kiosken inte fanns någonstans år 1910.

Jag har tyvärr ingen riktig slutsats här. Men det finns tre möjliga fall:.  
  • Antingen har ett staket vid 30-talet gått förbi där kiosken stod 1960 (och detta benämndes alltså Södra porten) 
  • Eller så har kiosken flyttats en gång mellan 1930 och 1960 som inte nämns i "Ulleråker ... bildkavalkad". I så fall kan kiosken tidigare ha stått  
    • antingen söder om Asylen (och Södra porten var samma som dagens Ulleråker södra) 
    • eller alldeles norr om kyrkogården. I så fall var Södra porten samma som dagens Ulleråker norra.
Jaja, ledsen om det blev långrandigt och hypotetiskt. Jag lär väl få försöka förklara det här nästa gång jag beställer pizza.

No comments:

Post a Comment