Saturday, July 30, 2011

Bättre turtäthet än tunnelbanan!

Dagens scoop: Uppsalas lokalbussar från Ulleråker till Resecentrum har högre turtäthet i högtrafik, än Stockholms tunnelbana mellan T-Centralen och Slussen!

Jag har funderat lite på hur man bäst illustrerar turtäthet vid olika tidpunkter, efter att jag hade gjort en enkel skiss över antalet linjer i ett tidigare inlägg. Men antalet linjer är ju inte viktigt, utan det viktiga är frågor som: Hur snart kan jag ta mig till stan respektive hem.

Dessutom har jag varit på jakt efter ett sätt att illustrera och belägga min känsla av att buss 20 sällan är den bästa rutten mellan Ulleråker och stan, även om det är den som har flest avgångar på ett dygn.

Så jag bestämde mig för att plotta ut alla rutter från Ulleråker direkt till stan under en timme, vid tre olika tidpunkter. Detta gäller alltså höst/vintertidtabellen, och jag har uteslutit linjerna 21 och alla på 4x, därför att de inte går direkt till stan.

Vardagar kl 08-09
Antal turer mot stan mellan kl 08-09 från olika hållplatser.
Karta © OpenStreetMap contributors, CC-BY-SA
Så den som ska mot Resecentrum från exv Ulleråkers förskola mellan 8 och 9 har under den tiden att välja på 17 avgångar från hpl Rosendals skola, 4 från hpl Ulleråker norra, eller 10 från hpl Emmy Rappes väg. Alla inom ett par minuters gångväg.

Summa 31 avgångar. Att jämföras om man vill med 30 avgångar på den hårdast trafikerade delen av tunnelbanan från T-Centralen mot Slussen samma tid på röd eller grön linje. Inte för att jämförelsen är viktig, men nog är den lite kul. Den låter sig i vilket fall göras.

Vardagar kl 12-13
Antal turer mot stan kl 12-13
Karta © OpenStreetMap contributors, CC-BY-SA
Som synes är turtätheten rätt OK även lunchtid, men kvällstid gäller det att antingen passa på bussarna eller promenera till hpl Rosendals skola där den är avsevärt bättre. Eler cykla då.


Vardagar kl 21-22
Antal turer mot stan kl 21-22
Karta © OpenStreetMap contributors, CC-BY-SA
Dessa grafer är egentligen biprodukter av ett litet projekt jag funderat på, att automatiskt plotta detta utifrån information på UL:s realtidstjänst www.ul.nu. (Men eftersom jag ville ha informationen för hösttidtabellen och inte ville vänta ett par veckor så valde jag att istället läsa tidtabeller)

Sedan undrar jag om inte alla busshållplatser borde kompletteras med tidtabeller som mer effektivt besvarar frågan "när går nästa buss till stan". För hpl Gustaf Kjellbergs väg kunde då ett utdrag för några timmar se ut ungefär så här (som en tidig skiss):
/.../
8
  06/20  11/115  (16/21)  25/12  26/110 (26/21)  36/20  41/115  (46/21)  55/12 56/110 (56/21)
/.../
12
  04/20  11/115  25/12  26/110 34/20  41/115  55/12 56/110
/.../

21
  24/20  54/20
/.../
Enkel skiss för turlista för frågan "när går nästa buss till stan" från hpl Gustaf Kjellbergs väg..
I denna enkla skiss anges klockslag och bussnummer.
Turer inom parentes går inte direkt till stan.
Och om endast två direkta turer av åtta är buss nummer 20 dagtid, då kan det alltså löna sig att hålla koll på tidtabellerna  för nummer 12, 110 och 115 också. (då de som är inom parentes inte är direkta). På vägen mot stan är ju detta inte något stort problem då informationen redan syns på www.ul.nu för den som är uppkopplad, men på vägen hem finns inte samma information samlad på ett ställe.

Nu blir jag också lite orolig att de nya centrumstråken som aviserats i Översiktsplan 2010 kommer att leda till en lägre effektiv turtäthet för Ulleråker, då Gottsundalinjerna riskerar dras för långt bort när Rosendalsstråket blir klart. Framtiden lär visa.

1 comment:

  1. Bra kartläggning av turer kan man åka och slänga skräp då det inte finns någon återvinningsstation på ulleråker.

    ReplyDelete