Thursday, July 7, 2011

Sextiotalets stora flyttkarusell

Vid korsningen Gustaf Kjellbergs väg/Ulleråkersvägen står ett par trähus med dubbla nummerskyltar. Ibland tror jag att dessa skyltar bidrar till att göra det svårare att hitta här. På Ulleråkersvägen 48 står numret 43. På 50:an står nummer 44. Då är det inte alltid så lätt att hitta Ulleråkersvägen 1 eller Ulleråkersvägen 60 utifrån dessa skyltar.

Jag har ju tidigare skrivit om hur det ena av dessa två hus flyttades 1967. Jag har också nämnt att kiosken "Kronåsens livs" också flyttats.

Idag insåg jag att numren 43 och 44 motsvarar husnummer på min parallellställda karta, så nu kan jag avgöra exakt var dessa hus stod runt 1960:

Tre flyttade hus; pilarna visar vilket hus som stått var, inte den exakta flyttvägen.
Karta © OpenStreetMap contributors, CC-BY-SA
Då blir det också tämligen uppenbart att dessa hus flyttades just för att göra plats åt höghuset på Emmy Rappes v 10, som alltså (delvis) uppfördes 1967.

Då jag lärt mig av Scribo.se att landsvägen funnits på samma plats åtminstone sedan Wennerbergs tid och att dess sträckning finns omnämnd i Gluntarne blir jag alltså tvungen att revidera en del tidigare uppfattningar:
  • Bostadshuset på Ulleråkersvägen 48 låg INTE vid landsvägen/Dag Hammarskjölds väg förut.
  • Kiosken låg INTE från början vid landsvägen/Dag Hammarskjölds väg.
Så båda dessa punkter tycks faktiskt vara små felaktigheter i boken "Historia om och kring Ulleråkers sjukhus -- en bildkavalkad" (Psykiatrihistoriska muséet 1999). Edit: Förutsatt alltså att inte någon av dem flyttats två gånger vilket kan ha varit fallet då kiosken finns angiven som handelsbod på kartan från 60-talet, men den ska från början ha varit en portvaktstuga.

Två ytterligare notiser:
1. En granne berättade ikväll att husen flyttades med inventarierna kvar. Porslin etc. bemödade man sig inte ta ut.
2. Flytten av det ena huset finns avbildad i boken "Historia om och kring Ulleråkers sjukhus -en bildkavalkad". Där kan man se att flyttvägen i stort sett följer cykelvägen från höghuset till Gustaf Kjellbergs väg.

Så den här gamla franska distinktionen mellan möbler (meubles) som något som går att flytta och fastigheter (immeubles) som inte går att flytta. Den har vi aldrig tagit fasta på här i Ulleråker.

2 comments:

  1. Dag Hammarskjölds väg anlades av drottning Kristina i mitten på 1600-talet så den har funnits ett tag.

    Jag måste tipsa om denna karta från 1910 över Ulleråker för den är helt fantastisk. Förra året var jag ute i området och letade efter lusthus eftersom kartan är fylld med dem. Jag hittade två men det kan finnas fler. /Scribo

    http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?archive=REG&showmap=true&searchType=v&nbOfImages=82&sd_base=lm03&sd_ktun=0002qfxl

    ReplyDelete
  2. Det verkar som att nästan alla lusthus är försvunna. Det finaste som återstår är kanske det som är alldeles nedanför backen från busshållplatsen Emmy Rappes väg (korsningen Emmy Rappes väg, Ulleråkersvägen). Men promenadgången vid huset för oroliga kvinnor på Asylen är ju också fin.
    http://ullerkrakor.blogspot.com/2011/05/quiz-dags-igen.html

    ReplyDelete