Thursday, July 7, 2011

Litet förråd nedanför Lundellska skolan

Nedanför Lundellska skolan (eller Beroendekliniken om man så vill) går en grusväg ner mot ån, ner mot den gamla trädgårdsmästarbostaden. Längs denna väg finns en dörr -- normalt sett stängd -- som ser ut att gå in under Ulleråkersvägen.

En dag när läsaren Bo var ute på promenad fann han denna dörr öppen och passade på att ta två kort som jag här kan publicera:


Så här brukar det se ut.


Så här såg det ut en dag i höstas.


Detta är alltså inte som man kanske kunde spekulera en nödingång till kulverten. Inte heller ett skyddsrum.

Däremot ser det ut att vara ett gammalt förråd. Just konstruktionen med betong plus tegel känns igen från de gamla rotfruktskällarna på området. Men inte gammalt eller viktigt nog för att finnas med på situationsplanen från 1960.

2 comments:

  1. Det här är typiskt en sådan sak jag skulle börja fundera djupare på. Nu ser jag bara dina bilder men stensättningen ner till förrådet verka vara professionellt huggen. Förrådet visar en kladdig blandning av cement, tegel och stenar som kom mycket senare...

    Passformen på stenarna i trappan säger att den är byggd betydligt tidigare än resten.

    ReplyDelete
  2. Tack för en klart tänkvärd kommentar.

    Jag misstog väggarna för betong men nog tycks det vara sten. Man kan ju tänka sig att detta är en äldre rotfruktskällare än de andra som funnits på området. Får kolla närmare vid tillfälle. Tyvärr har jag inget datum för när någon av källarna byggdes.

    ReplyDelete