Friday, July 15, 2011

Ulleråkers allmänning - vilse i kommunens diarium

En kväll dristade jag mig till att söka efter ordet Ulleråker i Uppsala kommuns diarium (vilket var väldigt lätt -- klicka bara länken ovan -- vilket kanske kan vara ett tips till sådana som vill hålla sig à jour med vad som händer i det egna området).

Innan jag somnade av tristess lade jag märke till att Ulleråkers allmänning nämndes flera gånger. Jag tänkte väl att det rörde sig om den gamla odlingsmarken eller de gamla kolonilotterna mellan Vindbron och Kungsängsbron, men icke: Ulleråkers häradsallmänning är ett skogsområde utåt Jumkil:
Ända så långt fram som 1917 klagar Jan Möllersvärd,
jägare från Uppsala, att Ulleråkers allmänning är en av de
mest svårtillgängliga skogsmarker man kan tänka sig.
Ingen väg finns det så han är hänvisad till vintervägar över
icke utdikade kärr och mossar. Så han ”var utsatt för ett
ideligt plumsande”. Han tycker mycket synd om häradets
båda skogskvaktare som dagligen får ta sig fram i skogsmark.
All annan skogsmark i riket verkar vid jämförelse
vara som rena salongsgolv.
-- Hembygdsboken

Intresserad? Läs mer i Övre Jumkils hembygdsförenings Hembygdsboken här: Kapitel 5: Natur och kultur.

No comments:

Post a Comment