Saturday, July 23, 2011

Framtidens kollektivtrafik i Ulleråker och Rosendal

Läser om framtida kollektivtrafik, stomlinjer och stadsstråk i Uppsala om tjugo år - en sammanfattning av Översiktsplan 2010. En klar skillnad mot idag i planen, som erbjuder både möjligheter och utmaningar, är att huvuddelen av kollektivtrafiken till Ulleråker väntas gå inte via Dag Hammarskjölds väg (förbi Akkis, BMC, osv) utan via Kungsängen. Ser man enbart till hur planen presenteras tycks det bli som vattentäta skott mellan stadsstråket Ulleråker och stadsstråket Rosendal. Man kan alltså inte längre på samma sätt använda motsv buss 1, 8 och 11 som reserver till hemresan från stan.

Dagens faktiska busstrafik (vänster) mot framtidens stommar.
Karta © OpenStreetMap contributors, CC-BY-SA
 


Till synes blev det just också lite längre till Gottsunda, för oss som brukar åka kollektivtrafik dit, men i planen finns också utrymme för en ny väg tvärs över Bäcklösa från Ultuna till Gottsunda. Likaså blev det lite svårare att nå nordvästra Uppsala (från Akkis och bortåt) härifrån, men man får väl tänka att inte alla linjer visas på en så översiktlig karta.

Bland de mer spännande nyheterna märks dels att planen förutsätter en ny bro över Fyrisån för kollektivtrafiken i Kungsängsesplanadens förlängning, söder om studenternas, och en utökad användning för Ulleråkersvägen. Dels att planen talar om möjlig spårbunden trafik genom Ulleråker till Ultuna och genom det nya Rosendal till Gottsunda.

Smart också att den mesta busstrafiken leds undan från den oförutsägbara korsningen mellan Vårdsätravägen/Kungsängsleden och Dag Hammarskjölds väg. Sammantaget ger erfarenheten av tidigare buss linje 12 en väntad besparing på några minuter för varje resa till/från Resecentrum.

No comments:

Post a Comment